נאות ז”ל — הספדים

דברי חיים

דברי אילנה

דברי עשור

דברי משגב

דברי עמוס גרינוולד

דברי סא”ל אבינעם סטולוביץ, מפקד גדוד גדעון

דברי חיים

נאות, היית גיבור כבר מהיום שנולדת עם חבל הטבור כרוך סביב צווארך. מיום זה הקדוש ברוך הוא לא הפסיק לנסות אותך. ובכל ניסיון עמדת לא רק בגבורה אלא גם בשמחה. לא ראיתי מעולם גיבור כל כך רגוע ושמח בחלקו.

התמודדת עם קשיי קשב וריכוז וליקויי למידה. לתקופת מה היית כעוס ומתוסכל ובטוח שכל העולם נגדך. אבל לאט לאט, עם הרבה עזרה ותמיכה מאיתנו וממורים ואנשי מקצוע נפלאים, למדת להתמודד ולהצליח. יגעת והצלחת, ועם ההצלחה באו הביטחון העצמי ושמחת החיים. אף פעם לא האשמת ולא התלוננת, לא נגד אדם ולא נגד שמיים. היום אנחנו הולכים בעקבותיך ומקבלים ומתמודדים עם הדין הקשה.

הפלא הגדול במשפחתנו הוא שכל אחד מארבעת הילדים ניחן בכישרונות ומעלות ייחודיים. אף אחד לא מודד את עצמו מול אחיו. הדבר ניכר במיוחד ביחסיך עם אחיך. אחים קטנים רבים מרגישים צורך ללכת בעקבות אחיהם הגדולים. אבל כשהגיע תורך להתגייס, בכלל לא התעניינת ביחידה של עשור. החלטת ללכת לגדודים בגולני—לא מפני שלא האמנת ביכולות שלך אלא כי האמנת שזה המקום שבו תוכל לתרום את מיטבך.

ברגעים של תסכולים, כשהיית קטן, הייתי מזכיר לך שגם משה רבינו היה ילד שלישי במשפחתו, עם אח ואחות שונים ממנו בכישוריהם ואישיותם. שאבת מכך הרבה כוח. בפרשת השבוע של שבת חול המועד שקראתי אתמול ליד מיטתך בבית חולים, אותו משה, האח הקטן עם קשיי הדיבור והילדות המאוד לא פשוטים, עומד בפני הקדוש ברוך הוא על פסגת ההר ומבקש לראות את כבוד ה’. וה’ עונה לו: “וַיֹּאמֶר, אֲנִי אַעֲבִיר כָּל-טוּבִי עַל-פָּנֶיךָ, וְקָרָאתִי בְשֵׁם יְהוָה, לְפָנֶיךָ; וְחַנֹּתִי אֶת-אֲשֶׁר אָחֹן, וְרִחַמְתִּי אֶת-אֲשֶׁר אֲרַחֵם.”

באותה תפילת בוקר חיפשתי בפרקי התהילים של פסוקי דזימרה את הפרק המדבר אלי ביום הנורא הזה שבו הלכת מאיתנו. ולא מצאתי את נאות לא בדברי הניצחון והמלחמה ולא בשבחי בורא ההרים והימים. היית חייל גאה אבל חייל של אחווה ורעות ושמחה ולא של ניצחונות. מצאתי אותך בפרק הקטן בסוף דברי השבח והלל ועם מילים אלה אנחנו נפרדים מהגיבור שלנו, מלא השמחה:
הַלְלוּ-יָהּ:
הַלְלוּ-אֵל בְּקָדְשׁוֹ; הַלְלוּהוּ, בִּרְקִיעַ עֻזּוֹ.
ב הַלְלוּהוּ בִגְבוּרֹתָיו; הַלְלוּהוּ, כְּרֹב גֻּדְלוֹ.
ג הַלְלוּהוּ, בְּתֵקַע שׁוֹפָר; הַלְלוּהוּ, בְּנֵבֶל וְכִנּוֹר.
ד הַלְלוּהוּ, בְּתֹף וּמָחוֹל; הַלְלוּהוּ, בְּמִנִּים וְעֻגָב.
ה הַלְלוּהוּ בְצִלְצְלֵי-שָׁמַע; הַלְלוּהוּ, בְּצִלְצְלֵי תְרוּעָה.
ו כֹּל הַנְּשָׁמָה, תְּהַלֵּל יָהּ: הַלְלוּ-יָהּ.

דברי אילנה

מִזְמוֹר לְדָוִד: יְהוָה רֹעִי, לֹא אֶחְסָר.

נאות, אתה חסר לנו. יש לי ארבעה חדרים בלב וכרגע השארת אחד ריק, אך במצוותך אמלא אותו.

ב בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא, יַרְבִּיצֵנִי; עַל-מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי.

לכל מקום יבש הבאת חיים וכל רגע קשה היית נינוח.

ג נַפְשִׁי יְשׁוֹבֵב; יַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי-צֶדֶק, לְמַעַן שְׁמוֹ.

שובב היית, עם לב זהב.

ד גַּם כִּי-אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת, לֹא-אִירָא רָע– כִּי-אַתָּה עִמָּדִי;

הלכת מאיתנו אבל אתה נשאר תמיד איתנו.

שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ, הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי.

אנחנו מוצאים נחמה בצוואה הלא כתובה שהשארת בנפשינו—צוואה של שמחת חיים ואהבה.

ה תַּעֲרֹךְ לְפָנַי, שֻׁלְחָן– נֶגֶד צֹרְרָי;
דִּשַּׁנְתָּ בַשֶּׁמֶן רֹאשִׁי, כּוֹסִי רְוָיָה.

בחייך הקצרים דישנת אותנו ומלאת אותנו באישיות המיוחדת שלך.

ו אַךְ, טוֹב וָחֶסֶד יִרְדְּפוּנִי– כָּל-יְמֵי חַיָּי;
וְשַׁבְתִּי בְּבֵית-יְהוָה, לְאֹרֶךְ יָמִים.

דברי עשור

נאות, אחי הקטן.
אנחנו עדין מנסים לעכל את האסון שבא לפתחנו. זה פשוט לא נתפס שאתה איננו וגם לא תהיה יותר.
ריבונו של עולם, אל רחום וחנון, איך אתה מעמיד אותנו בניסיון הזה?
איך אח גדול אמור להתמודד עם אובדן אחיו הקטן?
איך אחיות אמורות להתמודד עם פטירת אחיהם?
איך אב אמור להתמודד עם קבירת בנו?
איך אם אמורה להתמודד עם מות פרי בטנה בעודו עלם?
אלו שאלות שלי אין תשובה עליהם וכנראה גם לאף אחד אחר משום שמה שקורה פה זה לא משהו שאפשר לחשוב עליו באופן מסודר וברור.
אדון עולם, אתה הקשת על נאות כל חייו.
בתור ילד הוא היה אבוד בלימודים אך הוא סיים עם תעודת בגרות. בתור ילד הוא היה מאד כעוס אך הוא גדל להיות אדם מקרין שמחה ואהבה. בתור ילד הוא היה חסר בטחון אך הוא גדל להיות חייל גיבור.
נאות, עמדת בכל הניסיונות האלו בגבורה. אתה סיפור הצלחה.
נאותי, תמיד היה נראה שאנחנו כל כך שונים. שכל מה שלי בא בקלות לך היה אתגר. שכביכול הקב”ה נתן לך תנאי פתיחה פחות טובים. אך הכל הבל ורעות רוח. משום שלך תמיד היה לב של זהב.
תמיד היית אוהב אדם. איך שגרמת לאנשים להרגיש בנוח בקרבתך, איך גרמת לשמחה בכל מקום שהיית בו ואיך ידעת לאהוב – לאהוב ללא תנאים – אהבה אמיתית.
נאותי, כל התכונות האלו הם שהפכו אותך למה שאתה. תמיד גרמת לי להרגיש שבסופו של יום אתה יותר נבון ממני שאתה יודע הרבה יותר טוב ממני מה חשוב בחיים.
נאות, אני מצטער שלא שמרתי עליך מספיק, שלא הייתי שם בשבילך, שלא הייתי שם כדי להציל אותך, אחי הקטן. אני מצטער שלא התייחסתי אליך מספיק בתקופה האחרונה ושחשבתי שיש דברים יותר חשובים מהקשר איתך.
נאות, למרות שהיית אחי הקטן, אתה דאגת לי כי ידעת מה התכונות החלשות שלי וידעת איפה אני מוגבל. מי יהיה שם עכשיו לומר לי שאני לא מספיק מתייחס למי שסביבי? מי יהיה שם עכשיו כדי להגיד לי שהוא חושב שפגעתי במישהו כי לא הייתי רגיש מספיק?

נאות, אני מבטיח שאני אעשה חשבון נפש ואני אזכור אותך על ידי כך שאאמץ את תכונותיך.

ברוך דיין האמת, מעבר לכך שהעמדת את משפחתי בניסיונות הרבה, בראת משפחה חזקה ומגובשת שתעמוד בעז גם אל מול משבר זה.

ועתה מת, למה זה אני צם, האוכל להשיבו עוד, אני הולך אליו והוא לא ישוב אלי.

ה’ נתן, ה’ לקח, יהי שם ה’ מבורך.

דברי משגב

אחד השירים האחרונים ששמעת היה “אם יש גן עדן” של אייל גולן הקשבתי עוד פעם ועוד פעם לשיר איתך ובלעדיך בבית חולים ואני רוצה להקריא את השיר.

“יש רגעים נגמרות לי המילים רק הראש מלא תמונות רעשים ודמיונות. רגעים נגמרים ההסברים רק הלב עובד שעות לכסות את הדמעות. אם יש גן עדן או מקום מסתור עכשיו חבקי אותי ואת פצעי וקחי אותי אליו. קורא לך אמא …”

נאותי אני כל כך מתגעגעת אליך רק להחזיק לך את היד הגדולה והחמה שתמיד נתנה לי כח להמשיך ולא ליפול גם אם היד הזאת הביאה לי כפות הכל היה מאהבה מי יתן לי את הכח עכשיו אם לא אתה להמשיך הלאה בחיים אם אפשר לקרוא לזה ככה?

בנסיעה הביתה מליל הסדר היינו רק אני ואתה ושאלתי אותך מלא שאלות על הצלילה. מה עושים? ואם זה כיף? ומה עושים במצב מסוכן? אתה ענית עם ניצוץ בעיניים: “אל תדאגי זה סתם שטויות פשוט צריך להזהר, זה הדבר הכי כיף שעשיתי בחיים. יום יבוא ואת תצללי ואז תביני מה זה כיף יצעירה ולא משנה מה הייתה השיחה שלנו תמיד הוא היה מסיים בצעירה. צחקנו קצת ואז אמרתי לו “למה בן כמה אתה?”

“אני בן 20!” שנינו הסתקלנו אחד על השני והוא אמר “ואו אני כבר זקן!” ותפחתה לעצמך על החזה.

המשפט האחרון שאמרתה לי היה משגב בלי שטויות ויצאת עם עמוס מהבית. עמוס סיפר לי שכשיצאתם אמרתי לו: “אחי אני לא יודע מה לעשות, משגב תפסה את עצמה בידים הולכת למכינה עושה בגרויות אבל היא עדין מעשנת. מה אני אעשה?” אני מקווה שאני לא איכזבתי אותך, אני מקווה שידעת שאני אוהבת אותך גם אם לא נתתי לך את המחשב. אם לא אני אגיד את זה עכשיו: נאותי אני כל כך אוהבת אותך ומעריצה אותך אתה ההיית הדמות שתמיד רציתי להיות ועדין רוצה להיות תן לי את הכח, תן לי את הטוב לב, תן לי את האהבה שתמיד חילקתה, תן לי את העוצמה. אניאיסיים ואומר:

תן עוד לילה אחד לישון איתך כמו שהיינו קטנים על אותו מזרון עם הג’רפות, רק לילה אחד ואני מחזירה אותו. אלוהים בבקשה, אני מתחננת, הלכת יותר מידי מהר ואני מתגעגעת, לא ניפרדתי כמו שצריך. תשמור עליו שם למעלה הוא בן אדם נעלה. הוא מלאך שנשלך למשפחה ולחברים. הוא מן הסתם יגיד לך, “אני אשמור עליך, יא צעיר!” נאות שיהיה לך טוב למעלה אל תשכח אותנו ואנחנו לא אותך זה בטוח. תשמור עלינו, עלי במיוחד יש לי נטייה לעשות שטויות בדיוק כמוך. אז תעשה מאמץ ותשמור עלי תהיה שם כשאני אצטרך אותך ברגעים הטובים והרעים. אני רק רוצה להגיד משפט אחרון, אני מבקשת, אני מתחננת תלכו להורים שלכם לאחים שלכם לילדים שלכם גם אם זה משהו שהוא מובן מאליו, ותגידו להם כמה הם חשובים לכם וכמה אתם אוהבים אותם. גם אם הם יודעים תעשו אם זה. אני כל כך מתחרטת שמישהו לא אמר לי להגיד לו, כי אני כל כך אהבתי אותו, נאותי אני אוהבת אותך………

דברי עמוס גרינוולד

נאות אחי היקר,
הידיים רועדות… השכל לא מעכל… אני יושב ומנסה לגמד אותך לתוך דף, זאת נראית לי כמו משימה בלתי אפשרית! אני כותב לך בשמי, בשם ברק ובשם כל החברים שכל כך אהבת…
אני בדיוק שומע שיר שאתה מאד אהבת וזה מעלה לי חיוך על הפנים. למולי אני רואה את התמונה שלא מזמן הדפסת והקדשת לי ולברק, כמה צחקנו עליך שאתה רגשן… בכלל כמה צחקנו !
אתמול ברק אמר שלא היה מקום שהיית נוכח בו ואיכשהו היה שם עצוב. לא היה מצב כזה. הייתה חשובה לך האווירה, ידעת תמיד להצחיק עם איזה פרצוף טיפשי או איזה שטות שהוצאת מהפה.
גם כשעברת דברים קשים, ועברת, שמרת על ראש מורם, על אופטימיות ועל שמחת חיים שהערצנו בך. אפילו בתקופה האחרונה שהיו לך כל הסיבות שבעולם לשקוע בדיכאון שמרת על החיוך הנצחי שלך. אני זוכר שכעסת על עצמך שהחבר’ה בעזה ואתה שוכב בבית. כל כך מתאים לך…
היה לך לב עצום, כל בנאדם שדיברת אתו הרגיש את זה, את האכפתיות והאהבה שהייתה בך. כל כך הייתה חשובה לך ההצלחה שלנו, לפעמים יותר משל עצמך… איך דחפת את ברק לשייטת, כמה שיגעת אותי שאני אתקשר לעשור ואתייעץ אתו, תמיד אמרת שלך זה יותר חשוב ממה שזה חשוב לנו.
מבין שלושתנו אני מודה שלי ולברק היה קשה להראות רגשות ואתה היית זה שכל הזמן מחבק ומנשק… היית אומר תמיד “אתה יודע שאני אוהב אותך, נכון?” ולא היית עוזב אותי עד שהייתי עונה לך.
אחת לכמה זמן היינו נפגשים שלושתנו ומקיימים בלי תכנונים מראש איזשהי שיחת חתך כזאת. כל אחד היה אומר מה שבא לו, לטוב ולרע, התפקיד (הלא רשמי) שלך בשיחות האלו היה לחלק מחמאות ולהגיד דברים חיוביים. קינאתי נורא בך על שמחת החיים הזאת ,על היכולת לתת מילה טובה בכל רגע.. כל כך השפעת עלינו, נתת תחושה של ביטחון.
בחלק מהטוב שלך השתמשת בהכנסת אורחים ודאגה למתנדבים מחו”ל. לא פספסת הזדמנות להזמין אליך הביתה חייל בודד לשבת ולפעמים שניים או שלושה. לא היה גבול למקום בלב שלך. היינו יושבים באוטובוס או בכל מקום אחר, היית שומע איזה חצי מילה באנגלית ישר היית קופץ לדבר עם אותו בנאדם בעזרת האנגלית המצחיקה שלך (שהשתפרה מאוד !). כמובן שאת תכונות אלה למדת מהוריך המקסימים.
אני יכול לעמוד פה ולדבר עליך שעות, על כל החוויות שעברנו, על המקומות שנסענו אליהם, על הריבים, הצחוקים, על השיחות הרציניות וכו’… שום תיאור שלי לא יוכל להשתוות לשנייה אחת אתך.
נזכרתי בסופשבוע המטורף הזה כשהיינו קטנים (משהו כמו כיתה ד’) אמרנו שאם יקרה משהו לאחד משלושתנו לשניים האחרים אין למה לחיות. עכשיו כשהתבגרנו, אנחנו נחיה נאות, נחיה אותך, נמשיך את המנהגים שלך, אם זה פינתי בשישי, שמחת החיים שלך, האכפתיות. אתה חלק בלתי נפרד מאתנו. וכמו שאני מכיר אותך זה בדיוק מה שהיית רוצה שנעשה.
חשוב לי להגיד פה בשם כולנו לחיים, אילנה, מזמור, עשור ומשגב, אנחנו פה אתכם בתקופה הלא פשוטה הזו, אנחנו נחזק אתכם ואתם תחזקו אותנו, כי אנחנו משפחה אחת גדולה.
נאות אני יודע שאף פעם לא שמעת אותי אומר את זה אבל אין לי ספק שתמיד ידעת את זה..
אני אוהב אותך אחי

דברי סא”ל אבינעם סטולוביץ, מפקד גדוד גדעון

משפחת ויצמן היקרה,
אילנה, חיים, מזמור, עשור, ומשגב

בכאב עמום ותחילתו של געגוע אין סופי
אנו עומדים כאן היום ונפרדים מחבר ורע לנשק, נאות אחינו!

נאות הגיע אלינו לגדוד לפני מעט חודשים ואף שהזמן ששהה קצר, הרושם שהשאיר גדול ומשמעותי עבורנו.

אני מודה כי לא כל שיחה של מג”ד עם חייל שעולה לגדוד זכורה לי בצורה ברורה, אך השיחה עם נאות הרשימה אותי במיוחד.

בשיחה פגשתי בחור צנוע, מלא טוב, היודע להסתכל על החיים במבט של עין טובה, לפרגן ולהודות למפקדיו וחבריו.

אך התכונה הבולטת ביותר שנפגשתי עימה הייתה כוח הרצון שבו. ואכן בשיחותיי עם מפקדיו בסוף השבוע האחרון הדגישו כולם את כוח הרצון הגדול שהיה לנאות.

בנאות היו כוחות אדירים ותכונות נדירות אך דרכו בצבא לוותה בקשיי פציעה בברך שלא הרפתה ממנו. בשתי שיחות שהיו לנו הוא הביע את רצונו להיות לוחם ומפקד ולהתגבר על הקשיים הרפואיים בכל דרך. בנסיון לתת לו זמן החלמה הגדרנו שיהיה תקופה בפלגה מבצעית במנוחה מבלי לבצע אימונים. נאות לא היה מסוגל לעמוד מהצד ולראות את חבריו מתאמצים וביקש להשתתף בכל אופן באימונים. משראינו כי הוא לא באמת במנוחה החלטנו שצריך להוציא אותו וגם את זה הוא קיבל בבגרות ובצניעות.

חבריו של נאות ומפקדיו מספרים על הרעות שאפיינה אותו ואת הדגש המיוחד של החיבור והתמיכה בחיילים בודדים שהיו עימו בפלוגה.

הרב קוק בספרו אורות התשובה כותב: “הרצון הטוב הוא הכל וכל הכישרונות שבעולם אינם אלא מילואיו”.

אכן מלא היה נאות ברצון לעשות טוב ובכוח רצון להתגבר על כל קושי ורצון זה הביא לידי ביטוח כישרונות מיוחדים ונדירים.

משפחת ויצמן,

בדרככם האצילה מעניקים אתם חיים ומנוקדת המבט שלנו ממשיכים אתם את דרכו של נאות.

ננסה אנו חבריו ורעיו בגדוד לקחת עימנו פיסת חיים מדרכו מערכיו ומכוחותיו ובכך נהיה גם אנו ממשיכים את דרכו.

אני מודע לכך שימים קשים עוד לפניכם אך דעו כי אנו חיילי ומפקדי הגדוד מחבקים אתכם ההורים והאחים וראוים בכם חלק בלתי נפרד ממשפתנו, משפחת גדעון. נעמוד לצדכם בכל שידרש.

מי ייתן ולא תדעו עוד צער.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.